روانشناسیمشاوره فردی

اثرات منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان

امروزه گسترش رسانه های اجتماعی سبب شده که افراد بیش از هر زمان دیگری در تاریخ با یکدیگر ارتباط داشته باشند و خود را جزئی از یک جامعه جهانی بدانند. در حالی که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند فواید خود را داشته باشند، استفاده زیاد از آنها در طولانی مدت می‌تواند احساس انزوا و ناراحتی فزاینده‌ای را به همراه داشته باشند. برای مثال رگبار تصاویر کاملا گزینش شده در اینستاگرام میتواند به عزت نفس بسیاری ضربه بزند و وسواس چک کردن پیامهای توییتری پیش از خواب، می تواند کیفیت خواب را کاهش دهد. در ذیل اثرات منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان ذکر شده است. بسیاری از این تاثیرات، ممکن است بدون آنکه افراد متوجه آن ها شوند، به سراغشان بیاید.

اثر بر عزت نفس

عزت نفس در بسیاری از افراد معتاد به گشت و گذار در رسانه های اجتماعی دستخوش تاثیرات منفی می شود. مقایسه خود با تصاویر شاد، بدون نقص و زیبای دیگران در رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند سبب تضعیف احساسات و ایجاد شک و تردید در افراد شود.

مطالعه ای در دانشگاه کپنهاگ نشان می دهد که بسیاری از افراد از وضعیت موسوم به 《حسادت فیسبوکی》 رنج می برند. در حالی که افرادی که از این رسانه اجتماعی استفاده نمی‌کنند، از زندگی خود احساس رضایت بیشتری دارند. دکتر تیم بونو نویسنده کتاب《وقتی که لایک ها کافی نیستند》میگوید:《هنگامی که احساس ارزشمندی ما بر اساس نحوه عملکرد دیگران نسبت به ما ارزیابی شود، شادمانی خود را وابسته به متغیری می‌کنیم که کاملاً از کنترل ما خارج است》.

کاهش ارتباطات انسانی

برای ما به عنوان یک انسان مهم است که بتوانیم با دیگران ارتباطات شخصی برقرار کنیم؛ اما این کار هنگامی که به صفحه‌ای نمایشگر چسبیده ایم و با چهره دیجیتالی دوستانمان بیش از شخصیت واقعی آن ها آشنا هستیم دشوار می شود.

یک مدل اینستاگرامی با بیش از یکصد هزار دنبال کننده توضیح داد که چگونه رسانه های اجتماعی سبب شده اند که گاهی او احساس کند که کنار گذاشته شده است. او می گوید:《به تجربه دریافته ام که وقتی عکس های دوستانم را در میهمانی میبینم که من حضور نداشته ام، احساس تنهایی و اضطراب می کنم》.

تاثیر بر ایجاد خاطره های خوشایند

رسانه های اجتماعی می توانند برای بازخوانی و یادآوری خاطرات گذشته بسیار عالی باشند. با این حال بسیاری از ما اشتباه می کنیم و زمان زیادی را برای گرفتن عکس های عالی از یک منظره صرف می کنیم، در حالی که در حقیقت تجربه دسته اول شاهد بودن آن با دو چشم خود را از دست می دهیم.

دکتر بونو می‌گوید: 《اگر تمامی توجه خود را معطوف به گرفتن بهترین عکس برای تحصیل دنبال کنندگان رسانه‌های اجتماعی کنیم، کمتر می‌توانیم از سایر جنبه های یک تجربه در همان زمان بهره ببریم. صرف زمان زیاد برای کار با گوشی تلفن نیز به سایر جنبه های تجربه ما لطمه می‌زند و شادمانی را که می توانیم از لحظه بگیریم، از بین میبرد》.

اثر بر کیفیت و کمیت خواب

داشتن خواب کافی اهمیت بسیاری دارد، اما بسیاری از ما پیش از رفتن به رختخواب از گوشی خود استفاده می کنیم. این مسئله سبب می‌شود تا خاموش کردن گوشی سخت‌تر شود. دکتر بونو اعتقاد دارد که کار کردن با رسانه‌های اجتماعی، مغز را هوشیار نگه می‌دارد و مانع از خوابیدن می شود. علاوه بر این، نور دستگاه های همراه که تنها فاصله کمی با صورت ما دارند، از آزاد شدن ملاتونین جلوگیری می‌کند. ملاتونین هورمونی است که سبب احساس خستگی می شود. پس بهتر است برای حضور در رسانه های اجتماعی و محدودیت قائل شویم و دست کم ۴۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب سراغ تلفن خود نرویم.

ورود حجم بالایی از اطلاعات و کاهش تمرکز

میزان اطلاعاتی که با کمک رسانه‌های اجتماعی به سادگی در دسترس ما قرار می‌گیرند، بسیار زیاد است. این مسئله بدین معنا است که افراد دچار حواس پرتی بیشتری می شوند؛ زیرا به گفته متخصصان، رسانه های اجتماعی ابزاری را فراهم کردند که دائماً وسوسه سرگرمی‌های فوری و در دسترس را ایجاد می‌کند و قدرت تمرکز و امیر شدن بر روی مسائل را از ما می گیرند. پس اگر نمی توانیم گوشی را چک نکنیم، بهتر است دست‌کم برای چند دقیقه آن را رها کنیم. همچنین بهتر است تمریناتی برای اراده خود انجام دهیم.

ایجاد اضطراب و افسردگی

رسانه‌های اجتماعی علاوه بر مضراتی که در بالا ذکر شد، در صورتی که بیش از حد استفاده شوند می‌توانند منجر به ایجاد مشکلاتی در سلامت روان افراد مانند اضطراب و افسردگی شوند. نتیجه یک نظرسنجی از ۱۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۸ نشان داد که بیش از یک سوم از این افراد اظهار داشتند که مایلند رسانه های اجتماعی را برای همیشه ترک کند. ۴۱ درصد این افراد اظهار داشتند که بسترهای رسانه‌های اجتماعی سبب احساس اضطراب، غم و افسردگی در آنها می‌شود.

یک نوازنده موسیقی که بیش از ۵۰۰۰ تومن کننده در توییتر داشت ، چندین سال پیش تصمیم گرفت از این بستر خارج شود. او این کار را واقعا سودمند دانست. وی گفت توییتر واقعا سبب می شد که هر از گاهی احساس اضطراب کنم. با گذشت زمان به آرامی، خودم را با هزاران غریبه ای که ما را دنبال می‌کردند نگران کرده بودم. در حالی که آنها لزوماً مرا نمی شناختند. از زمانی که از توییتر خارج شدم، ذهن آزاد تری دارم و زمان زیادی دارم تا به کارهای دیگر اختصاص دهم.

لازم نیست که حتماً برای همیشه رسانه های اجتماعی را ترک کنیم؛ اما اگر احساس می‌کنیم که رسانه‌های اجتماعی ما را در خود فرو می برند، می‌توانیم در برنامه روزانه خود زمانهایی را برای خود به دور از این رسانه‌ها در نظر بگیریم. این تغییر کوچک می تواند برای سلامت ما بسیار مفید باشد.

به این مطلب امتیاز دهید!
0 / 0
برچسب ها

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن