پزشکی و سلامترژیم درمانی

اثر صبحانه بر روی وزن شما

مطالعه جدیدی نشان می دهد افرادی که به طور مرتب صبحانه می خورند، احتمال کاهش وزن داشته و چربی شکمی آن ها کمتر است. شادباش به دوستداران صبحانه!

در یکی از جدیدترین یافته ها که در محافل بین المللی علمی نیز مطرح شده است، محققان نتیجه تجزیه و تحلیل خود را بر روی عادات تغذیه ای ۳۵۰ نفر ارائه دادند. آن ها دریافتند کسانی که صبحانه می خوردند، کمترین مقدار وزن گیری را نسبت به سایرین داشتند. در طول مدت زمان تحقیق که حدود یک سال به درازا کشید، افرادی که به طور مرتب صبحانه می خوردند حدود یک و نیم کیلوگرم به وزن آن ها اضافه شد، در حالی که افرادی که صبحانه نمی خوردند. حدود سه و نیم کیلوگرم به وزن آن ها افزوده شد.

همچنین در این تحقیق افرادی که گاهی صبحانه مصرف می کردند ولی به طور منظم این وعده غذایی را دریافت نمی کردند، حدود دو کیلوگرم به وزنشان اضافه شد. بنابراین افزایش وزن آن ها نه به میزان افرادی بود که کلا صبحانه نمی خوردند و نه به مقدار افرادی بود که به طور منظم صبحانه مصرف می کردند. محققان همچنین دریافتند که خوردن صبحانه سبب جلوگیری از انباشت چربی شکم می شود.

چربی شکم که به عنوان چربی احشایی نیز شناخته شده است، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. به گفته متخصصان قلب، چنین چربی سبب تولید سمومی می شود که به عروق خونی آسیب می رساند.

اما چگونه خوردن یک وعده غذایی اضافی باعث مهار افزایش وزن می شود؟

پزشکان هنوز پاسخ دقیق این پرسش را نیافته اند. ولی برخی از آن ها می گویند : «اگر شما صبح ها صبحانه کامل بخورید، در طول روز کمتر گرسنه خواهید شد.» برخی دیگر از پزشکان نظیر سرپرست مطالعه عادت غذایی در جمعیت که نتیجه تحقیق گروه ایشان در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است اعتقاد دارند که هورمون های ما نقش مهمی در این زمینه دارند. بدن ما یک ساعت زیستی دارد که سطوح مختلف هورمون ها را در طول روز تنظیم می کند. برای مثال صبح ها انسولین عملکرد بهتری دارد. بنابراین باید میزان کربوهیدارت دریافتی ما صبح ها بیشتر باشد.

این یافته ها برای علاقه مندان به صبحانه بسیار جذاب است، اما این را در ذهن داشته باشید : آنچه را که انتخاب می کنید نیز مهم است. برای گرسنه نشدن و سرکوب اشتها در طول روز می توانید صبحانه خود را از میان مواد پروتئینی، لبنی و غلات کامل انتخاب کنید. برای مثال خوردن تخم مرغ در صبح، می تواند شما را تا وعده نهار سیر نگه دارد.

به این مطلب امتیاز دهید!
0 / 0
برچسب ها

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن