روانشناسیمشاوره فردی

۱۰ راهکار برای افزایش اعتماد به نفس

وقتی شرایط، اعتماد به نفس شما را بمباران می کند!

هیچ کسی با اعتماد به نفس بالا متولد نمیشود، اگر کسی اعتماد به نفس بالایی دارد، به خاطر این است که سالهای بسیاری برای ساختن و بالا بردن آن، زحمت کشیده است. اعتماد به نفس، چیزی است که باید برای بالا بردن آن همیشه تلاش کنید، زیرا دنیای چالش برانگیز تجارت و مسیرهای مختلف زندگی، میتواند به کلی آن را از بین ببرد.

یک نگرش منفی نسبت به کسب و کار، درخواست بازپرداخت از طرف یک مشتری یا عدم پذیرش سرمایه گذاران برای پرداخت سرمایه مورد نیاز، می تواند اعتماد به نفس افراد را تا حد زیادی کاهش دهد. گاهی اوقات، انتقادهای تند و سخنان ناشایست کسانی هم که به ما نزدیک هستند، می تواند شدیدا به اعتماد به نفس ما ضربه بزند.

مهم تر از همه این ها، باید با انتقادهای درونی خودمان که به طور پیوسته کارهای ما را سرزنش میکنند و تفلین میشود که به اندازه کافی خوب نیستیم، برخورد جدی کنیم. وقتی پیرامونمان پر شده است از عناصر زیادی که پیوسته اعتماد به نفس ما را بمباران می کنند، باید با تمام توان در مقابلشان بایستیم و برای افزایش اعتماد به نفس، مبارزه کنیم.

همان طور که نیاز داریم مهارت های لازم را برای راه اندازی یک کسب و کار یاد بگیریم، لازمه موفقیت در هر تجارتی، این است که با اعتماد بسیار مقاوم و تغییر ناپذیر به توانایی ها و استعدادهایمان، بر تمام موانع غلبه کنیم.

۱- خود را آنطور که دوست دارید باشید، تصویر کنید

«چیزی که ذهن میتواند تصور کند، همان چیزی است که می توانید به آن برسید.» (ناپلئون هیل)

تجسم کردن یک تکنیک است که طی آن، شما یک تصویر از خودتان می بینید که در ذهنتان آن را تحسین می کنید. وقتی که اعتماد به نفس پایین می آید، یک تصویر نادرست از خودمان در ذهن ناخودآگاه جا افتاده که اغلب تصویر نادرستی است. برای داشتن یک تصویر فوق العاده و بی نقص از خودتان در ذهن، همیشه باید تمرین کنید تا بتوانید در راستای دستیابی به اهدافتان گام بردارید.

۲- خودتان را تایید کنید

«تایید کردن، یک ابزار قدرتمند برای تثبیت باورهای مثبت درباره خودتان است.» (نیکی کارنول)

اصولا، ما تمایل داریم که بر طبق تصویر ذهنی که از خودمان ساخته ایم، رفتار کنیم. کلید ایجاد تغییر اساسی در سبک زندگی، تغییر در این تصویر ذهنی از خودمان است. تاییدها، همان جملات انگیزشی و مثبت است که به خودمان می گوییم. اگر این جملات با صدای بلند گفته شوند، تاثیر بیشتری هم خواهند داشت؛ چون علاوه بر اینکه آنها را می گوییم، میتوانیم آن را بشنویم.

از این طریق، معمولا راحت تر ذهنمان این جملات را می پذیرد. به عنوان مثال، اگر از هیکلتان متنفرید، بار دیگر که در مقابل آینه ایستادید، سعی کنید چیزهایی را که در مورد خودتان دوست دارید و خوشحالتان می کند، بیان کنید.

برای اینکه ذهنتان را آماده کنید تا جملات مثبت در مورد خودتان را راحت تر بپذیرد، تاییدها را به صورت سوال مطرح کنید؛ یعنی به جای آنکه بگویید «من در انجام کارها، بسیار موفق هستم»، بگویید «چرا من در انجام کارهایم، موفق هستم؟» مغز ما از لحاظ بیولوژیکی (زیست شناسی) تمایل دارد پاسخ سوال ها را پیدا کند، بدون اینکه بررسی کند سوال مطرح شده معتبر است یا خیر!

۳- هر روز، یکی از کارهایی را انجام دهید که شما را می ترساند

«اگر از انجام کاری می ترسید، از خود بپرسید که چرا نباید انسانهای دیگر از آن بترسند؟ مسائل را بیش از حد بزرگ نکنید و خودتان را بیش از حد دست کم نگیرید. شما از آنچه که فکر میکنید، بهترید.» (تی هارو اکر)

بهترین راه برای غلبه کردن بر ترس هایمان، روبرو شدن با آنهاست. هر روز با انجام دادن یکی از کارهایی که همیشه از آن میترسیدید و فرار می کردید، خواهید دید که اعتماد به نفستان هم افزایش میابد. بنابراین، از راحت طلبی دست بردارید و با ترس هایتان مقابله کنید.

۴- از منتقد درونی خود، سوال کنید

«شما برای سالهای طولانی، از خودتان انتقاد کردید و دیدید که این شیوه کار نمیکند! از حالا به بعد سعی داشته باشید که کارهایتان و خودتان را تایید کنید و بعد مشاهده کنید چه اتفاقی می افتد.» (لوییز ال هی)

شدیدترین انتقادهایی که در زندگی شنیدیم، صدای منقد درونیمان بوده است. اگر برای بالا بردن اعتماد به نفس اقدام کنید، به احتمال خیلی زیاد منقد درونی شما دوباره فعال شده و با حرف هایش به شما گوشزد میکند که نمیتوانید کاری را پیش ببرید، چون عرضه انجام آن را ندارید! راهکارهایی همچون رفتار درمانی به شما کمک میکند تا منتقد درونی خود را زیر سوال ببرید و به دنبال شواهدی بگردید که حرف های منتقد درونی را حمایت یا انکار کند.

به عنوان مثال، اگر فکر میکنید که در زندگی کاملا شکست خورده اید، از خودتان بپرسید «چه شواهدی وجود دارد که ثابت کند من واقعا یک فرد شکست خورده هستم؟» یا «چه شواهدی وجود دارد که رد کند من واقعا یک فرد شکست خورده هستم؟»

از فرصت های مختلف استفاده کنید تا به خودتان تبریک بگویید، از خودتان قدردانی کنید و به خودتان جایزه بدهید، حتی برای کوچک ترین دستاوردها، تا از این طریق به آرامش واقعی برسید. همانطور که «مارک تواین» بیان داشته: «هیچ کسی، بدون احساس رضایت از خود، نمی تواند به آرامش واقعی دست یابد.»

۵- در چالش ۱۰۰ روزه «نه شنیدن» شرکت کنید

«هیچ کس نمیتواند باعث شود شما احساس نارضایتی و حقارت داشته باشید، بدون اینکه خودتان اجازه دهید.» (النور روزولت)

«جیا جیانگ»، با چالشی ۱۰۰ روزه، به دنبال «نه شنیدن» میرود و با این روش، ترسهای خود را برای رد شدن از سمت دیگران، از بین میبرد. او میداند که چگونه ترس از رد شدن، میتواند ما را عقب نگه دارد. او در این مسیر، درخواستهای هوشمندانه ای از دیگران میکند که میداند به احتمال زیاد آن را رد خواهند کرد.

مثلا، یکبار در رستورانی درخواست کرد که دونات ها را به شکل حلقه های المپیک درست کنند یا یک بار از غریبه ای خواست که به او ۱۰۰ دلار پول قرض دهد! پاسخ هایی که او در ازای این درخواستها دریافت کرده بود، بسیار شگفت زده اش میکرد و میدید شخصی که درخواستش را رد کرده است، آنقدرها هم ترسناک نیست! در ابتدای این مسیر، با نه شنیدن، سریعا کنار میکشید و با طرف مذاکره نمیکرد، اما به مرور زمان دید که میتواند در مقابل نه شنیدن، از درخواستش دفاع کند و وارد مذاکره شود.

به مرور زمان، این عادت در شخص نهادینه میشود که از خواسته هایش دفاع کند و از ترس طرد شدن، جا نزند. این راهکار قطعا به شما کمک خواهد کرد تا آزادانه تصمیم بگیرید، بی پروا عمل کنید و در نتیجه در کسب و کارتان، قویتر خواهید شد. قطعا شرکت در این چالش، سخت است و شنیدن پاسخ ها ممکن است در ابتدا شما را به شدت غمگین کند، اما این روش، در ساختن اعتماد به نفس، بسیار قوی عمل میکند.

۶- طوری حرکت کنید که انگار مطمئنید موفق خواهید شد

«برای ساختن اعتماد به نفس واقعی، باید بر روی موفقیتهای خود تمرکز کنیم و تمام شکستها و بخش های منفی زندگی شخصی را به دست فراموش بسپاریم.» (دنیس ویتلی)

بسیاری از مردم، از توانایی و استعدادهای خود دلسرد و ناامید میشوند، چون اهداف بسیار سختی را برای خود تعیین میکنند که مسیر دستیابی به آن، سخت و دسوار است. برای شروع، اهداف کوچکتر و آسانتری را در نظر بگیرید که به راحتی بتوانید به آنها برسید.

وقتی که جریانی از موفقیت و دستاوردهایتان ایجاد کردید که باعث ایجاد حس خوب و رضایت درونی از خودتان شد، میتوانید به سمت اهداف سخت تر حرکت کنید. در طول مسیر حرکت به سمت این اهداف، لیست تمام موفقیت های بزرگ و کوچکی را که تا آن لحظه کسب کرده اید، در ذهنتان نگه دارید و مدام به خودتان یاداوری کنید.

بجای متمرکز شدن بر لیست «کارهایی که میبایست انجام شود»، بهتر است مقداری از وقتمان را برای تمرکز بر لیست «کارهایی که انجام داده ام» صرف کنیم. تمرکز کردن بر روی نقاط قوت، پروژه ها و اهدافی که در آن موفق بودید، یک راهکار عالی برای افزایش اعتماد به نفس در مهارتهاست.

۷- به دیگران کمک کنید

«انسان خوشبخت نمیشود، اگر برای خوشبختی دیگران نکوشد.» (اچ جی، شیونو)

کمک کردن به دیگران، باعث میشود خودمان را فراموش کنیم و بابت داشته هایمان، شکرگزار باشیم. همچنین، وقتی در زندگی کسی، تغییری مثبت ایجاد میکنید، احساس فوق العاده ای نسبت به خود خواهید داشت.

به جای اینکه روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید، شخصی را زیر بال و پر خود بگیرید، به او در انجام کاری کمک کنیدیا مهارتی را به او آموزش دهید. پس از مدتی خواهید دید که اعتماد به نفستان به طور خودکار در این روند، سیر صعودی خواهد داشت.

۸- به خودتان اهمیت بدهید

«اهمیت به خود، هرگز یک عمل خود خواهانه محسوب نمیشود، در واقع، این یک راهکار جهت قدردانی از هدیه ای است که به ما داده شده است. این هدیه، تمامی مهارتها و استعدادهایی است که به من داده شده و باید به دیگران به بهترین نحو، ارائه شود.» (پارکر پالمر)

اعتماد به نفس در واقع ترکیبی از سلامت جسمی، سلامت عاطفی و سلامت اجتماعی است. اگر از هیکل خود ناراضی هستید یا دائما احساس میکنید انرژی کافی ندارید، معمولاً سخت است که در مورد خودتان حس خوب ایجاد کنید.

برای ورزش کردن، عادات غذایی و خوابیدن، وقت کافی بگذارید. احتمالا این جمله را شنیده اید که میگویند «لباسها، مرد را میسازند.» با تلاش کردن برای رسیدن به نیازهایتان، اعتماد به نفس خود را بسازید.

۹- برای خودتان، چارچوب مشخص تعریف کنید

«هرگز در مقابل آزار و اذیت دیگران سکوت نکنید. هیچگاه اجازه ندهید که تبدیل به یک قربانی شوید. اجازه ندهید دیگران شیوه زندگی شما را تعریف کنند و زندگیتان را، خودتان تعریف کنید.» (هاروی فایراستون)

نه گفتن را یاد بگیرید و به دیگران هم یاد بدهید که به چارچوب های شما احترام بگذارند. در صورت لزوم، در کلاس های آموزشی برای افزایش جسارت شرکت کنید و یاد بگیرید برای چیزهایی که از دیگران میخواهید، از آنها درخواست کنید. هر چه بیشتر بر زندگی خود کنترل داشته باشید، اعتماد به نفستان بیشتر خواهد شد.

۱۰- ذهنیت برابری را در خود پرورش دهید

«اینکه آرزو داشته باشید که ای کاش جای شخص دیگری بودید، در واقع شخصی که در حال حاضر هستید را به نابودی میکشانید!» (مرلین مونرو)

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، معمولاً دیگران را بهتر و لایق تر از خود می دانند. به جای اینکه این برداشت غلط را تحمل کنید، خودتان را با دیگران برابر بدانید. هیچ کس از شما بهتر یا شایسته تر نیست. ذهنیت برابری، کمک بزرگی برای افزایش اعتماد به نفس، محسوب میشود.

به این مطلب امتیاز دهید!
0 / 0
برچسب ها

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن