پزشکی و سلامترژیم درمانی

جو دو سر، ماده غذایی موثر در افزایش متابولیسم پایه بدن

اگر قصد بهره بردن از مزایای غذاهای غنی از فیبر نظیر جوی دوسر را دارید، آنها را در وعده های غذایی خود بگنجانید و متابولیسم پایه بدن خود را افزایش دهید.

آیا تاکنون در بین دوستان، آشنایان و اقوام به افرادی برخورده اید که با وجود خورد و خوراک خوب و بدون اینکه رژیم غذایی خاص یا بیماری خاصی داشته باشند، لاغر به نظر برسند؟

احتمالا پاسخ بسیاری از شما مثبت است. این افراد که معمولا سایرین به آن ها غبطه می خورند، متابولیسم پایه بالایی دارند و به اصطلاح سوخت و سازشان خوب است.

برای افزایش متابولیسم پایه بدن، از روش هایی مثل ورزش و حذف غلات پوست کنده در رژیم غذایی می توان استفاده کرد. غلات کامل از غلات پوست کنده سالم تر هستند، زیرا آن ها به میزان بالایی «فیبر» دارند.

بر اساس مطالعه جدیدی که به تازگی در یکی از مجلات معتبر دنیا چاپ شده است، غلات کامل به طور شگفت انگیزی توانایی افزایش متابولیسم بدن را دارند. به عبارت دیگر، این مواد کالری بدن را کاهش می دهند.

این کار با کاهش ذخیره شدن کالری حاصل از هضم غذا و نیز افزایش متابولیسم یا همان افزایش سوخت و ساز حاصل می شود.

جو دوسر غله کاملی که سوخت و ساز را افزایش می دهد

غلات کاملی نظیر گندم پوست نگرفته، بلغور جو دوسر، کینوا و برنج قهوه ای، به سبب دارا بودن فیبر بالا، به افزایش سوخت و ساز بدن و در نهایت افزایش سوخت کالری در بدن سرعت می بخشند.

در بسیاری از مطالعات گذشته مزایای استفاده از فیبرهای غذایی بر کاهش ابتلا به بیماری های مزمن نشان داده شده است. این مطالعه نحوه عملکرد غله کامل و فیبر را در مدیریت وزن بدن توضیح داده است و ارتباط بین مصرف غلات و فیبر با کاهش وزن و سلامتی بیشتر، تاکید کرده است. ۸۱ مرد و زن در این مطالعه شرکت کردند.

محققان رژیم غذایی این افراد را تامین می کردند، رژیم آن ها با هم تفاوتی نداشت به جز گروهی از افراد در طول مطالعه از غلات کامل استفاده کردند. جیره فیبر این گروه بر اساس جنس و سن آن ها تنظیم شده بود. افرادی که رژیم غذایی غنی از غلات کامل را داشتند، در مقایسه با افرادی که دانه های تصفیه شده بدون فیبر زیاد مصرف می کردند، هر روز ۱۰۰ کالری بیشتر مصرف می کردند. این مصرف بیشتر کالری به سبب افزایش سطح متابولیسم پایه و نیز دفع بیشتر در این افراد بود.

به گفته دکتر کارل، این میزان کالری از دست رفته معادل ۳۰ دقیقه پیاده روی است. مراکز بهداشتی معتبر جهان اعلام کرد ه اند که برای بهره بردن از مزایای غلات کامل، لازم است که در روز حدود یک و نیم تا دو لیوان برنج قهوه ای یا جوی دو سر مصرف شود.

پس اگر قصد بهره بردن از مزایای غذاهای غنی از فیبر نظیر جوی دو سر را دارید، آن ها را در وعده های غذایی خود بگنجانید و متابولیسم پایه بدن خود را افزایش دهید.

راستی آیا شما هر روز به میزان کافی از غلات و حبوبات مصرف می کنید؟ آیا بر اساس این دست از مطالعات، شما قصد تغییر عادت غذایی خود و گنجاندن این مواد مغذی پر از فیبر را در رژیم غذایی خود ندارید؟

به این مطلب امتیاز دهید!
0 / 0
برچسب ها

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن