پزشکی و سلامترژیم درمانی

تاثیر قهوه سبز بر کاهش وزن

مدتی است که در دنیا در ارتباط با نقش عصاره قهوه سبز در کاهش وزن صحبت می شود. قهوه سبز، شکل بو نداده دانه قهوه است. حال آیا به واقع این ماده برای بدن مفید است؟

قهوه سبز حاوی مقادیر زیادی اسید کلروژنیک (Chlorogenic acid) است. تحقیقات نشان می دهد که اسید کلروژنیک مانع تجمع چربی احشایی می شود، به علاوه خاصیت ضدالتهابی دارد. از عروق قلبی محافظت می کند و نیز پاسخگویی بدن را به انسولین افزایش می دهد. همچنین عصاره قهوه سبز در مقایسه با قهوه، کافئین کمتری دارد. اما عصاره قهوه سبز به لحاظ ادعای کاهش وزن، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هر مکمل یا غذای بحث برانگیز، می تواند سبب کنجکاوی و نگرانی در میان افرادی شود که مایل به استفاده از آن ها هستند. حال در این مقاله از بخش سلامت نابفا ببینیم که آیاد واقعا عصاره قهوه سبز در کاهش وزن موثر است یا خیر.

عصاره قهوه سبز چیست؟

دانه های قهوه بو نداده را دانه های قهوه سبز می گویند. این دانه ها خیسانده شده و برای تولید عصاره تغلیظ می شوند. از سوی دیگر، قهوه ای که معمولا شما می نوشید بو داده شده و فرآوری می شود، به همین دلیل است که رنگ قهوه ای تیره و عطری متفاوت دارد. طعم و مزه عصاره قهوه سبز نیز بسیار متفاوت از قهوه است. به همین دلیل است که برای علاقه مندان به قهوه خیلی جذاب نیست. با این حال، آیا قهوه سبز می تواند به کاهش وزن کمک کند یا این امر تنها یک افسانه است؟

عصاره قهوه سبز چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

دانه های قهوه منبع عالی از دو ماده شیمیایی کفئین و اسید کلروژنیک هستند. ویژگی اسید کلروژنیک این است که سبب کاهش وزن می شود. با این حال، بو دادن قهوه ممکن است اسید کلروژنیک را از بین ببرد. به همین دلیل عصاره قهوه سبز برای کسانی که مایل به از دست دادن وزن هستند مناسب است. محققان دریافته اند که اسید کلروژنیک می تواند پاسخ دهی بدن را به انسولین بیشتر کند.

ماده فوق این کار را با کاهش بیان ژن های دخیل در ساخت چربی و نیز با کاهش بیان ژن هایی انجام می دهد که مسئول التهاب اند و سبب اضافه وزن می شوند. مطالعات نشان می دهد که اسید کلروژنیک همچنین می تواند مانع از جذب چربی شده و متابولیبسم پایه چربی را در کبد افزایش دهد. نتیجه این وقایع، کاهش در وزن است. به علاوه عصاره قهوه سبز می تواند به کاهش قند خون و جلوگیری از نوسان انسولین کمک کند. به غیر از بهبود متابولیسم چربی، اسید کلروژنیک قادر است هورمون های مرتبط با چاقی را تنظیم کند. تحقیقات نشان می دهد که اسید کلروژنیک سبب کاهش تری گلیسیرید و کلسترول در خون موش ها می شود. در نهایت تحقیقات نشان می دهد که اسید کلروژنیک با کاهش جذب قند به کاهش وزن کمک می کند.

بنابراین، از مجموع مطالعات ذکر شده در بالا، می توان دریافت که قهوه سبز، عوامل بنیادین افزایش وزن را هدف قرار داده و در نتیجه می تواند عامل کاهش وزن باشد. قهوه به شکل های مختلف عرضه می شود. بنابراین قهوه سبزی را انتخاب کنید که برای نوشیدن مناسب است.

عصاره قهوه سبز علاوه بر این که مقدار اسید کلروژنیک بیشتری دارد، مواد مغذی بیشتری نیز دارد. به علاوه که در بخش قبل اشاره شد، این شکل از قهوه سبز کافئین کمتری دارد که در قالب قرص یا پودر فروخته می شود. عصاره قهوه سبز را به این ترتیب آماده می کنند که دانه های قهوه سبز را به منظور استخراج بیشتر اسید کلروژنیک فرآوری می کنند. با این حال، قبل از خرید یک بسته پودر قهوه سبز یا قرص برای کاهش وزن، باید با پزشک خود مشورت کنید.

حالا سوال بزرگ بعدی این است که چگونه می توانید با قهوه سبز وزن کم کنید؟ با ما همراه باشید.

شیوه های استفاده از قهوه سبز برای کاهش وزن چیست؟

برای تهیه قهوه سبز، یک بسته قهوه سبز از بازار بخرید. اگر دانه قهوه سبز خریداری کردید، از قهوه ساب برای خرد کردن دانه ها استفاده کرده و یک فنجان از آن را دم کنید. اگر از این نوشیدنی لذت می برید و قصد کاهش وزن دارید: نخست اینکه از شکر یا شیرین کننده های مصنوعی استفاده نکنید. دوم اینکه می توانید از مواد دیگری که کاهنده وزن هستند، برای سرعت دادن به روند کاهش وزن استفاده کنید. نمونه های ذیل را مطالعه فرمایید:

قهوه سبز با برگ نعنا

برگ نعنا را به فنجان قهوه سبز اضافه کنید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد و سپس آن را بنوشید. نعنا دارای خواص کاهش وزن است و به سم زدایی در بدن کمک می کند.

قهوه سبز با دارچین

یک چوب دارچین (حدود دو نیم سانتی متر) را به یک فنجان آب اضافه کنید. اجازه دهید یک شب تا صبح خیس بخورد. صبح روز بعد، از این آب برای تهیه قهوه سبز خود استفاده کنید. دارچین به تنظیم قند خون کمک می کند، پاسخ بدن را به انسولین بهبود می بخشد، کلسترول را کاهش می دهد خواص ضدالتهابی دارد.

قهوه سبز با زنجبیل

هنگامی که قهوه سبز خود را دم کرده اید، یک قاشق چای خوری زنجبیل خرد شده به آن اضافه کنید. زنجبیل ها را فورا صاف نکنید. اجازه دهید به مدت پنج دقیقه خیس بخورد، سپس آن را صاف کرده و نوش جان کنید. زنجبیل حاوی جینجرول (Gingerol) است که تاثیر حرارتی روی بدن دارد. همچنین سبب افزایش پاسخ بدن به انسولین می شود.

قهوه سبز یا زردچوبه

اگرچه ممکن است این ترکیب کمی عجیب و غریب به نظر برسد، اما یکی از بهترین ترکیبات است. نصف قاشق چای خوری زردچوبه را به قهوه اضافه کنید و به مدت سه دقیقه آن را رها کنید و سپس میل کنید. زردچوبه با افزایش متابولیسم چربی به کاهش وزن کمک می کند. به علاوه پاسخ بدن به انسولین را افزایش داده و سبب کاهش التهاب می شود.

شما مجبور نیستید که قهوه سبز را به تنهایی بنوشید، اما زمان مناسب برای نوشیدن آن چیست؟ در بخش زیر بخوانید.

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه سبز برای کاهش وزن

  • صبح، قبل یا بعد از یک فعالیت
  • صبح یا صبحانه
  • بعد از ظهر قبل از ناهار
  • عصر، با یک میان وعده سالم

میزان مصرف قهوه سبز

میزان توصیه شده اسید کلروژنیک برای کاهش وزن ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در روز است؛ اما آیا می توان میزان نامحدودی از قهوه سبز بنوشید و وزن خود را کاهش دهید؟ در بخش بعدی توضیح داده شده است.

عوارض جانبی مصرف قهوه سبز

  • حالت تهوع
  • سردرد
  • بی خوابی
  • سوء هاضمه
  • اضطراب
  • افسردگی
  • افزایش ضربان قلب
  • خستگی
  • از دست دادن کلسیم و منیزیم
  • ایجاد صدای گوش
  • احتمال تداخل با داروهای ضد افسردگی، دیابت و فشار خون

حال پیش از اینکه درباره قهوه سبز به نتیجه گیزی نهایی برسید، باید به جنبه های دیگری هم که محل اختلاف نظرند توجه کنید. پس بخش ذیل را ملاحظه نمایید.

قهوه سبز برای کاهش وزن : حقیقت یا افسانه!

چندین مقاله تحقیقی نشان داده اند که عصاره قهوه سبز می تواند به کاهش وزن کمک کند، ولی برخی مجامع معتبر علمی و تجاری موافق این مطلب نیستند. آن ها استدلال می کنند که در مقالات فوق، آزمایش ها به خوبی طراحی نشده اند و تعداد افراد شرکت کننده در آن ها کم بوده است؛ بنابراین حتی اگر قهوه سبز برخی نشانه های کاهش وزن را نشان می دهد، نمی توان آن را به عنوان مکمل قظعی کاهش وزن نامید. آن ها معتقدند تولیدکنندگان قهوه سبز با تکیه بر اطلاعات فریب دهنده که پایه علمی کافی ندارد، مصرف کنندگان را گمراه می کنند.

در نهایت می توان گفت که از دست دادن وزن دشوار است، اما غیرممکن نیست. اگر می خواید وزن کم کنید، باید به طور منظم غذای سالم مصرف کنید و حرکات ورزشی انجام دهید. در صورتی که پزشک شما صلاح دید، شما می توانید مکمل های کاهش وزن مانند عصاره قهوه سبز برای از دست دادن وزن، نتیجه ای به همراه نخواهد داشت. به خاطر داشته باشید برای استفاده از این محصول، مراقب عوارض جانبی آن و تداخل با داروهای مصرفی خود باشید!

نکته : از خوردن قهوه سبز بلافاصله پس از غذا اجتناب کنید.

به این مطلب امتیاز دهید!
0 / 0
برچسب ها

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن