پزشکی و سلامت

سه ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی

ضرب المثلی است که میگوید خوردن یک سیب در روز، پزشک را از شما دور می کند. ممکن است حقیقتی پشت این ضرب المثل باشد، در واقع مصرف خوراک مغذی سرشار از برخی ویتامین ها می تواند به سیستم ایمنی بدن در نبرد با بیماری ها کمک کند.

در ادامه از میان ویتامین های موثر بر سیستم ایمنی، سه مورد از این ویتامین‌ ها و غذاهایی که این ویتامین‌ ها را در خود دارند و این که چگونه به حفظ سلامت بدن کمک می کنند اشاره می شود:

ویتامین ث

ویتامین ث یکی از بزرگترین تقویت کننده های سیستم ایمنی است. در واقع فقدان ویتامین ث می تواند حتی سبب مستعد تر شدن افراد به بیماری شود. سبزیجات و میوه جاتی که غنی از ویتامین ث هستند شامل: پرتقال، گریپ‌ فروت، نارنگی، توت فرنگی، فلفل دلمه ای، اسفناج، کلم پیچ و بروکلی هستند. برای حفظ سلامت لازم است تا ویتامین ث به طور روزانه مصرف شود؛ زیرا بدن نمی تواند آن را تولید یا ذخیره کند. البته خبر خوب آن است که ویتامین ث در بسیاری از غذاها وجود دارد و اغلب مردم نیاز به مصرف مکمل های ویتامین ث ندارند، مگر اینکه پزشک برای آنها تجویز کند.

ویتامین ب ۶

ویتامین ب ۶ برای انجام واکنش های بیوشیمیایی در سیستم ایمنی ضروری است. مواد غنی از ویتامین ب ۶ شامل جوجه و ماهی های آب سرد مانند سالمون و ماهی هستند. ویتامین ب ۶ در سبزیجات برگ سبز و نیز نخود یافت می شود.

ویتامین ای

ویتامین ای یک آنتی اکسیدان قوی است و به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کند. غذاهای غنی از ویتامین ای شامل مغزها، دانه ها و اسفناج هستند.

چگونه خریدی برای تقویت سیستم ایمنی داشته باشیم؟

قانون ساده ای می تواند هنگام انتخاب میوه ها و سبزی ها در زمان خرید به شما کمک کند: هرچه میوه و سبزی هایی که می‌ خرید رنگی تر باشد، بهتر هستند. به عقیده متخصصان تغذیه افراد باید سعی کنند که انواع مختلفی از غذاها و رنگین کمانی از میوه ها را مصرف کنند. بشقاب شما باید جلب نظر کند. باید مطمئن شوید که تا حد امکان ویتامین‌ ها و مواد مغذی افزاینده سلامت را مصرف می کنید. همچنین مهم است بدانید که با حفظ عادت های تغذیه ای سالم، طی زمان میتوان یک سیستم ایمنی قوی ایجاد کرد و نمی توان ۴ پرتقال در صبحانه خورد و توقع داشت که در تمام روز در مقابل سرماخوردگی محافظت شد.

آیا مکمل ها به ایمنی کمک می کنند؟

هرچند که مکمل‌ ها و ویتامین‌ ها می‌ توانند به جبران کمبود مواد غذایی در رژیم غذایی کمک کنند، بهترین راه برای دریافت مواد مغذی ضروری، دریافت آنها به طور مستقیم از طریق غذا است. بدن ویتامین ها و مواد مغذی را هنگامی که از یک منبع غذایی دریافت شود بهتر جذب و مصرف می‌ کند. از طرفی برخی از مکمل ها ممکن است دارای عوارض جانبی باشند، به ویژه اگر با داروهای دیگری مصرف شوند. در برخی افراد ممکن است مکمل ها سبب ایجاد مسئله در سلامت آنها شوند. به علاوه اثر بسیاری از مکمل ها در کودکان، زنان باردار و سایر گروه ها آزموده نشده است.

بسیار مهم است که از مصرف مکمل ویتامین ای پرهیز شود؛ زیرا پژوهش‌ های بالینی ناچیزی وجود دارد که نشان دهد مکمل‌ های ویتامین ای برای سلامت مفیدند و از سوی دیگر مکمل ها در برخی مواقع می تواند مضر باشند. به این دلایل متخصصان بیان می‌ کنند که بهتر است ویتامین‌ ها به جای مکمل ها از طریق غذا تامین شوند. اگر قصد دارید تا مکمل های تغذیه ای مصرف کنید باید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف کافی آب نیز می‌ تواند سلامت سیستم ایمنی را تقویت کند. آب کمک می‌ کند که بدن لنف تولید کند که حامل گلبولهای سفید و سایر سلول های سیستم ایمنی است. سعی کنید از مصرف نوشیدنی‌ های مانند قهوه که سبب کم آبی بدن می‌ شود، بپرهیزید. همچنین سعی کنید از غذاهای آبرسان مانند خیار، کرفس و هندوانه بیشتر مصرف کنید.

به این مطلب امتیاز دهید!
1 / 4

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن