بهداشت فردیپزشکی و سلامت

راهکارهای کلیدی برای سلامت مغز

مغز مسلماً یکی از مهم ترین اعضای بدن است. این اندام کنش ها و واکنش ها را کنترل و هماهنگ می کند و به شما اجازه می دهد که فکر کنید، احساس کنید، عمل کنید، خاطرات و احساسات داشته باشید و بیاموزید. بنابراین مراقبت از این اندام حیاتی اهمیت بسیاری دارد.

هنگامی که مغز شما سالم است، گردش خون شما در بهترین وضعیت ممکن است. به عبارت دیگر، یک مغز سالم برای زندگی طولانی و کامل ضروری است. وقتی مغز شما سالم است بهتر می توانید توجه کنید، مشکلات را حل کنید و ارتباط برقرار کنید. در ذیل چند کلید اصلی برای حفظ سلامت مغز شما ارائه شده است :

خواب با کیفیت

خواب شبانه کافی برای سلامت مغز انسان ضروریست. محققان دریافته اند افرادی که شب خواب کافی ندارند، روز بعد سلول های مغز آن ها کارایی مناسب ندارد.

هنگامی که سلول های مغز خسته باشند، افراد فراموش کار خواهند شد و به راحتی گیج و پریشان می شوند. به علاوه محققان نشان داده اند، بی خوابی سبب می شود سلول های مغز انسان به دشواری بتواند ارتباطات موثر برقرار کند و این امر سبب خطاهای ذهنی موقتی می شود که بر حافظه و ادراک بصری افراد اثر می گذارد.

همان گونه که بی خوابی سلامت مغز شما را به مخاطره می اندازد، خواب بیش از حد هم فعالیت این اندام مرکزی را مختل می کند. محققان علوم اعصاب اعلام کردند که به طور کلی خواب شبانه هفت تا هشت ساعته برای سلامت انسان و عملکرد مغز لازم است. نگاه کردن زیاد به صفحات نمایشگر، استرس و کافئین عواملی هستند که بر مقدار کیفیت خواب اثر منفی دارند.

ارتباطات اجتماعی

فعالیت های اجتماعی به ویژه فعالیت های جانبی فواید بسیاری برای سلامت جسمی و ذهنی شما دارد.

مطالعه جدیدی نشان می دهد که ارتباطات جمعی در یک گروه می تواند مانع از زوال عقل در دوران پیزی شود. به عبارت دیگر، داشتن یک زندگی احتماعی می تواند محافظ سلامت شخصی شما باشد. به علاوه افراد سالخورده ای که روابط دوستانه خود را حفظ کرده باشند، حافظه و توانایی های شناختی بهتری از سالخوردگان گوشه گیر دارند. محققان می گویند برقراری ارتباط در یک شبکه اجتماعی بزرگ تر مانع از پیری مغز می شود. همچنین محرک های اجتماعی می توانند به ما در رشد و توسعه مسیرهای جدید مغزی کمک کنند. پس برای سلامت ما علاوه بر حفظ روابط گذشته، برقراری روابط جدید حائز اهمیت است.

بنابراین :

  • روزانه با دیگران در ارتباط باشید
  • روباط موجود خود را حفظ نمایید
  • ارتباطات جدید ایجاد کنید
  • به گروه های جدید بپیوندید
  • بیشتر بخندید
  • شاد باشید

تغذیه مناسب

غذاهایی که شما می خوردید مغز شما را سالم نگه می دارد و بدین ترتیب مغز می تواند وظایف خاص خودش را نظیر حافظه و تمرکز بهبود بخشد.

مواد غذایی مانند ماهی های چرب، مغزها و دانه ها، زردچوبه، شکلات تلخ، کلم، مرکبات، تخم مرغ، چای سبز، قهوه، غلات کامل و موارد دیگر می توانند برای سلامت مغز شما مفید باشند. این مواد با دارا بودن عواملی نظیر امگا ۳، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و عناصر مفید از مغز شما محافظت می کنند.

هدفمند بودن

داشتن هدف در زندگی، فعالیت سلولی در مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.

محققان نشان داده اند با وجودی که ممکن است در مغز افراد هدفمند نیز در سنین بالا پلاک هایی شکل گیرد (که سبب زوال عقل می شوند)، اما به نظر می رسد که اهداف موجود در زندگی آن ها، سبب می شوند که از اطلاعات ذخیره شده مغزی محافظت شود. مطالعات نشان داده است که هرچه اهداف قوی تر باشند، محافظت از این ذخایر افزایش می یابد. به علاوه اهداف خاص در زندگی، نه تنها میزان زوال عقلی را در کهنسالی کاهش می دهند، بلکه سبب کاهش میزان ناتوانی و مرگ و میر نیز می شوند.

پرهیز از استرس

امروزه استرس بخش آشنا و جدایی ناپذیر از زندگی ما انسان ها شده است. هر روز تنش، اضظراب و نگرانی به دلایل مختلف برای ما اتفاق می افتد. فشار ناشی از تلاش برای امرار معاش و انجام تعهدات خانوادگی، تعهدات تحصیلی و کاری از جمله این دلایل هستند.

اثرات منفی استرس عبارتند از :

  • استرس طولانی مدت ریسک ابتلا به بیماری های روانی نظیر افسردگی و نارسایی های احساسی را افزایش می دهد.
  • استرس می تواند به مرور زمان ساختار مغز را تغییر دهد. برای مثال استرس قادرست تعادل بین بخش های سفید و خاکستری مغز را از بین ببرد.
  • استرس سلول های مغزی را از بین می برد.
  • استرس مغز را کوچک می کند. ضربات روحی نظیر مرگ عزیزان و بیماری های سخت اثرات مخرب تری بر سلامت مغز دارند.
  • استرس به حافظه لطمه می زند.

فعالیت بدنی

طی مطالعات بسیاری نشان داده است که فعالیت فیزیکی منظم بر سلامت بدن و به خصوص بر سلامت مغز انسان تاثیر مثبت دارد.

فعالیت بدنی اعم از فعالیت منظم روزمره و ورزش منظم می تواند مغز را از بیماری های زوال عقل نظیر آلزایمر و پارکینسون در کهنسالی محافظت نماید. به علاوه محققان ارتباط فعالیت بدنی با بهبود فعالیت مغزی را در سنین مختلف نشان داده اند.

علاوه بر موارد کلیدی فوق کنترل فشار خون، قند خون، اجتناب از دخانیات و محافظت از سر در برابر آسیب های فیزیکی از دیگر موارد حائز اهمیت بر سلامت مغز هستند.

به این مطلب امتیاز دهید!
1 / 5
برچسب ها

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن