پزشکی و سلامتتغذیه

۵ دلیل مهم برای مصرف فلفل دلمه ای قرمز

فلفل‌ های دلمه‌ ای متعلق به خانواده بادنجانیان هستند. گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و سیب‌زمینی نیز از دیگر اعضای این خانواده هستند.‌ فلفل‌ های دلمه‌ ای را که فلفل شیرین نیز نامیده می شوند می توان به صورت پخته یا خام مصرف نمود. همچنین می توان آنها را به صورت خشک و پودر نیز استفاده کرد؛ در این حالت به آنها پاپریکا می گویند.

آنها کم کالری و دارای مقادیر بسیاری ویتامین ث و سایر آنتی اکسیدان ها هستند. استفاده از فلفل‌ های دلمه‌ ای گزینه سالمی در رژیمهای غذایی به شمار می روند. فلفل دلمه ای سبز شکل نرسیده از فلفل‌ های دلمه‌ ای است که به اندازه کافی شیرین نیست، ولی فلفل های دلمه ای رنگی، رسیده، شیرین، گوشتی و آبدارند. فلفل دلمه ای قرمز نیز یکی از انواع پر خاصیت فلفل‌ های دلمه‌ای رنگی است که استفاده از آن در وعده های غذایی، نه تنها سفره شما را جذب میکند، بلکه به سلامت شما کمک می‌ کند.

از سویی می توان این نوع فلفل را حتی به عنوان میان وعده مصرف کرد و از خواص آن بهره برد. در ذیل برخی فواید فلفل دلمه ای قرمز رنگ برای سلامت بیان می شوند:

۱- یک فلفل دلمه ای قرمز متوسط حدود ۱۷۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین ث را تامین می کند. ویتامین ث علاوه بر این که آنتی اکسیدان قدرتمندی است، به جذب آهن نیز کمک می کند. اگر کمبود آهن دارید، فلفل دلمه قرمز را با منابع آهن ترکیب کنید و مصرف نمایید تا آهن به میزان بیشتری جذب بدنتان شود.

۲- فلفل دلمه ای قرمز منبع عالی از ویتامین ب۶ و فولات است. هر دوی این ویتامین‌ ها و مواد معدنی می‌ توانند به جلوگیری از کم خونی کمک کنند. به علاوه ویتامین ب۶ می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.

۳- فلفل دلمه ای قرمز سرشار از ویتامین آ است که به سلامت بینایی به ویژه دید در شب کمک می‌ کند. از سوی مطالعات نشان می‌ دهد این نوع فلفل با داشتن مقادیر فراوانی از کاروتنوئیدها تحت عنوان لوتئین و زیگزانتین ممکن است برای سلامت کلی چشم شما مناسب باشد. در واقع این مواد از شبکیه چشم شما در برابر آسیب‌های اکسیداتیو (آسیب های حاصل از مواد اکسید کننده موجود در بدن) محافظت می‌ کنند. همچنین نشان داده شده است که مواد غذایی غنی از این کاروتنوئیدها، ممکن است خطر بروز آب مروارید و تخریب ناحیه مهمی از شبکیه به نام لکه زرد را کاهش دهند.

۴- فلفل دلمه ای قرمز سرشار از آنتی اکسیدان ها است. اثرات ترکیبی ویتامین آ و ث، ظرفیت آنتی اکسیدانی بسیار خوبی ایجاد می کند. علاوه بر این ویتامین ها و سایر مواد آنتی اکسیدانی، وجود لیکوپن نیز به عنوان یک آنتی اکسیدان دیگر، فلفل دلمه ای قرمز را به یک ماده غذای عالی و درجه یک تبدیل کرده است. لیکوپن همان چیزی است که گوجه فرنگی و فلفل را قرمز میکند. فلفل دلمه ای قرمز یکی از بهترین منابع لیکوپین است که نشان داده شده به جلوگیری از ابتلا به بسیاری از سرطان ها از جمله پروستات و ریه کمک می کند.

۵- با مصرف فلفل دلمه ای قرمز، کالری بیشتری بسوزانید. و تحقیقات اخیر نشان داده است که فلفل قرمز شیرین می‌ تواند گرمازایی را فعال و میزان متابولیسم را افزایش دهد. فلفل دلمه ای قرمز حاوی ماده کپسایسین نیست. این ماده مسئول تندی فلفل تند است که باعث تعریق ما می شود. با وجود این فلفل دلمه ای قرمز قادر به گرمازایی ملایم است و برخلاف فلفل‌ های تند بدون افزایش ضربان قلب و فشار خون، سبب افزایش سوخت و ساز بدن می شود.

به این مطلب امتیاز دهید!
1 / 4
برچسب ها

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن