بهداشت فردیپزشکی و سلامت

مراقبت از چشم ها در محل کار

شغل بسیاری از افراد به گونه ای است که باید در طول روز پشت میزی روبروی یک صفحه نمایش رایانه بنشینند و کار خود را انجام دهند. متاسفانه خیره شدن به صفحه نمایش در کل روز عوارض خود را بر چشم شما تحمیل می کند.

برای حفظ سلامت چشمان خود کافی است نکات ساده ای را رعایت کنید. در ادامه نکاتی ذکر شده است که به کارگیری روزمره آنها در محیط کار به سلامت چشمان شما کمک می کند.

از عینک های طبی و عینک های محافظ مناسب استفاده کنید

برای محافظت از چشم خود باید اطمینان داشته باشید که اگر از عینک و عدسی های تماسی برای بهبود دید خود استفاده می کنید، مناسب شماره فعلی چشم شما باشد و نیز مناسب نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه باشد.

در صورت احساس فشار به چشم خود حتما با پزشک برای دریافت عینک مناسب رایانه مشورت کنید. همچنین اگر در محل کار خود یا منزل با مواد خطرناک یا تراشه های فلزی یا چوبی که در هوا پخش می شوند مواجه هستید از عینک ها یا ابزارهای محافظ استفاده کنید.

پلک زدن را فراموش نکنید

شاید ساده به نظر برسد؛ اما تعجب می کنید اگر بدانید که چقدر افراد این کار ساده را به خصوص هنگام نشستن مقابل صفحه نمایش رایانه فراموش می کنند. پلک زدن چشم را مرطوب می کند و از خشکی و سوزش چشم جلوگیری می کند.

هر ۲۰ دقیقه غیر از پلک زدن های غیر ارادی، ۱۰ بار به طور آگاهانه و ارادی پلک بزنید. این کار اجازه می دهد تا اشک چشمانتان کار خود را انجام دهد. اگر واقعا با مشکل خشکی چشم مواجه هستید، می توانید به قطره های مرطوب کننده چشم فکر کنید یا به چشم پزشک مراجعه کنید.

از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ پیروی کنید

چشم دوختن و تمرکز طولانی مدت به یک چیز می تواند سبب فشار به چشم، تاری دید، خشکی و سردرد شود. به چشمان خود استراحت دهید برای این کار از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ پیروی کنید.

هر ۲۰ دقیقه یک بار به مدت ۳۰ ثانیه به چیزی که دست کم در ۲۰ قدمی (تقریبا ۶ متری) قرار دارد نگاه کنید. نگاه کردن منظم به دوردست کمک می کند که عضلات چشم آرامش پیدا کند.

از نور مناسب بهره ببرید

مرز باریکی بین نور کافی و نور شدید و خیره کننده وجود دارد. همه می دانیم که چشمان ما در نور شدید احساس ناراحتی می کنند؛ اما بسیاری از ما به نورهای خیره کننده ای که هر روز در محل کار خود با آن مواجه می شویم توجهی نمی کنیم.

اگر امکان انتخاب نور در محل کار خود را دارید از نورهای بسیار شدید پرهیز کنید. افراد به نوری در فضای کار خود نیاز دارند که آرامش بخش بوده و به آن ها امکان دهد تا بتوانند به راحتی متن ها و اسناد را بخوانند.

البته باید توجه داشت کمبود شدید نور نیز سبب می شود که افراد احساس خواب آلودگی کنند و بهره وری آن ها افت پیدا می کند. اگر از عینک استفاده می کنید سعی کنید که عدسی هایی بگیرید که دارای پوشش ضد انعکاسی هستن، این کار به محافظت از چشم شما کمک می کند.

تنظیمات رایانه خود را بهینه کنید

کار با رایانه ای که نور آن به درستی تنظیم نشده است می تواند فشار زیادی به چشم شما وارد کند. میزان نور رایانه را طوری تنظیم کنید که روشنایی آن مشابه روشنایی اطراف شما باشد. اگر صفحه نمایش رایانه شما مانند یک جعبه نور دیده شود، روشنایی آن بسیار زیاد است.

شما می توانید برای کم کردن تابش های شدید نمایشگر از فیلترهای جلوگیری از تابش شدید استفاده کنید. از سوی دیگر، اگر صفحه نمایش تیره و خاکستری به نظر برسد. بیش از اندازه تاریک است.

همچنین مهم است که اندازه متن ها به گونه ای باشد که خواندن آن ها راحت باشد. اگر خواندن کلمات برای شما دشوار است، شما فشار غیرضروری را به چشمان خود وارد می کنید.

از صفحه نمایش رایانه فاصله داشته باشید

وضعیت کلی جای شما در محل نقش مهمی در سلامت چشمان شما دارد. سعی کنید که صفحه نمایش دست کم ۵۰ سانتی متر با چشمان شما فاصله داشته باشد و مرکز صفحه نمایشگر حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه زیر چشمان شما قرار داشته باشد. بدین ترتیب نور چندان شدید نخواهد بود و لازم نیست به گردن خود فشار وارد کنید.

به طور منظم برای معاینه چشم خود اقدام کنید

بررسی منظم چشمان برای همه لازم است. این کار به محافظت از بینایی شما کمک می کند.

با معاینات چشم می توان به وجود بیماری های چشمی پی برد؛ برخی از این بیماری ها مانند آب سیاه بدون علاومت هستند و تشخیص زود هنگام آن ها درمان بیماری را ساده تر میکند. برای بررسی سلامت چشم خود می توانید به چشم پزشک یا کارشناس بینایی سنجی مراجعه کنید.

سلامتی چشم بسیار مهم است. نکات فوق به شما کمک می کند تا آسیب هایی را که ممکن است در محل کار به چشم های شما وارد شود به حداقل برسد؛ اما نکات دیگری نیز ئجود دارد که انجام روزمره آن ها به حفظ و ارتقای سلامت چشمان کمک می کند.

به این مطلب امتیاز دهید!
0 / 0
برچسب ها

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن