تکنولوژیکسب و کار

چگونه یک ایده را ارزیابی کنیم؟

شاید ایده پردازی از دست هر فردی ساخته باشد اما آنچه اهمیت دارد این است که آیا آن ایده قابلیت حل یک مسئله و یا یک مشکل واقعی را دارد یا خیر. صحبت کردن با مشتری به صاحب ایده کمک می کند که پاسخ این پرسش را بیابد. نحوه انتخاب صحیح مشتری و انجام دادن گفت و گو به روش صحیح، عاملی کلیدی در اعتبار سنجی ایده ها است.

ارزیابی ایده مشابه عملیات باستان شناسی است. این عملیات مکاشفه ای باید توسط یک یا چند نفر از اعضای تیم انجام شود. باستان شناسان می دانند که نتیجه مکاشفه بسیار شکننده و حساس است و به همین دلیل با ابزار مناسب و با دقت زیادی این کار را انجام می دهند. هدف همه افراد موفقیت کسب و کارشان است. پس در واقع سوالات و اهداف همان ابزار کندوکاو هستند. به طور کلی پیدا کردن حقیقت در مورد ایده گنج ارزشمندی است که هیچ مشتری موظف به بیان آن نیست بلکه این صاحبان ایده هستند که باید با پرسیدن سوالات مناسب به آن دست پیدا کنند.

پرسش هایی همچون «فکر می کنید ایده خوبیه؟»، «شما محصولی که فلان کار را انجام بدهد می خرید؟» و «چقدر برای خرید چنین محصولی حاضرید پول بدید؟» سوال های نامناسبی هستند که مانند دینامیت عمل می کنند، با بیان این جمله ها به جای کاوش دقیق، انفجار مهیبی رخ می دهد که در نتیجه آن، زیرخاکی که انتظار کشف آن می رفت را تکه تکه می کند.

از سوی دیگر پرسش هایی مانند «چرا این ویژگی ها را می خواهید؟»، «اگر محصول فلان ویژگی را نداشته باشد، چه پیامدهایی دارد؟» و «لطفا در مورد آخرین بازی که این اتفاق رخ داد صحبت کنید» خوب و کارامد هستند و به صاحبان ایده در شناسایی اهداف اصلی مشتری و نیازهای ایشان کمک می کنند. نتیجه چنین مکالماتی به اعلام مشکل توسط مشتری و پیدا کردن راه حل توسط تیم منتهی می شود. در عین حال این را نیز باید مدنظر داشته باشید که پرسیدن این پرسش ها از افراد نامناسب به عنوان مشتری نه تنها کمکی نمی کند، بلکه مانند بولدوزری است که تمامی تلاش ها را تخریب می کند. در نتیجه باید همزمان با طرح پرسش های کارآمد، افراد مناسبی را برای شرکت در مصاحبه انتخاب کرد.

به این مطلب امتیاز دهید!
0 / 0
برچسب ها

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن